Cele mai simple 5 metode pentru a nu risipi mâncarea

Publicat în Recomandari acum 3 zile

mancareRisipa de mâncare este o problemă globală mai mare decât pare – aproape o treime din toată mâncarea produsă în lume este irosită sau aruncată. Cifra aproximativă este greu de imaginat: 1,3 miliarde de tone pe an.

Chiar dacă la prima vedere mâncarea aruncată nu este neapărat o problemă atât de importantă, specialiștii nu sunt de acord. Această mâncare ajunge la gropile de gunoi, unde putrezește și produce gaz metan, iar acest lucru are un impact semnificativ asupra schimbărilor climatice. Ca să nu mai vorbim de faptul că 24% din toată apa folosită în agricultură este pur și simplu irosită datorită faptului că alimentele produse nu sunt consumate.

Îți prezentăm mai jos câteva metode eficiente prin care poți contribui la salvarea planetei.

1. Atenție la cât și ce cumperi

Ai dreptate, nu trebuie să fii un geniu pentru a înțelege că nu mai trebuie să cumperi atât de multă mâncare dacă vrei să nu mai arunci din ea. Și totuși, asta fac majoritatea oamenilor. De fapt, statisticile arată că fiecare român aruncă în medie aproape 130 de kilograme de mâncare pe an.

Soluția este destul de simplă: poți să mergi mai des la cumpărături, iar atunci când mergi, fă-o cu o listă de cumpărături clară, de la care nu te abați. Poți să verifici în prealabil ce este la ofertă, mai ales că tot mai multe magazine se bazează pe prețuri mici pentru a-și atrage clienții.

2. Depozitează mâncarea corect

Strămoșii noștri nu aveau frigider și totuși reușeau cumva să nu irosească atât de multe alimente. O posibilă cauză este că tot mai multe persoane nu au cunoștințe de bază despre cum trebuie să păstreze legumele. De exemplu, cartofii, roșiile, usturoiul, castraveții sau ceapa nu trebuie niciodată ținute la rece, în frigider, ci la temperatura camerei.

Un alt truc mai puțin cunoscut este separarea alimentelor în funcție de cât de mult gaz etilen produc în timpul coacerii. Acest gaz provoacă o coacere mai rapidă, așa că este recomandat ca fructele și legumele proaspete care produc multă etilenă să fie ținute departe de cele care produc mai puțină. Bananele, avocado, roșiile, piersicile, perele și ceapa verde sunt fructe și legume pe care este bine să nu le ții lângă cartofi, mere, salate verzi, fructe de pădure sau ardei.

3. Nu căuta mărul perfect

Prin măr ne referim la orice fruct sau legumă pe care îl alegi dintr-o grămadă, în căutarea celui perfect. În mod surprinzător, acest obicei are ca efect că se aruncă mai multă mâncare.

Chiar dacă au un gust la fel de bun și sunt la fel de hrănitoare, obsesia consumatorilor de a avea pe masă fructe și legume cu aspect impecabil a dus la un fenomen regretabil. Supermarketurile cumpără de la fermieri doar fructe și legume cu aspect perfect, restul fiind de obicei aruncate. Ce poți să faci este să cumperi direct de la fermieri sau să nu te mai uiți atât de atent la ce pui în coșul de cumpărături.

4. Organizează-ți frigiderul

Ți s-a întâmplat vreodată să dai la o parte un aliment din frigider și să dai cu nasul peste ceva mucegăit? Sau care a expirat în urmă cu mult prea mult timp?

E bine să ai un frigider bine aprovizionat – niciodată nu se știe când te apucă pofta de ceva sau inspirația de a găti. Totuși, atunci când ai prea multă mâncare în frigider, există pericolul să uiți că ai cumpărat ceva. Avem tendința să uităm ce nu vedem.

Cel mai simplu truc pe care îl poți utiliza este organizarea frigiderului în așa fel încât totul să fie la vedere. Iar dacă acest lucru nu este posibil, pune în aplicare metoda „primul intrat, primul ieșit”. De exemplu, dacă ai cumpărat un cașcaval și mai ai un pic de cașcaval în frigider, pune-l pe cel nou în spatele celui care este deja acolo.

5. Folosește resturile

Ți s-a întâmplat vreodată să pui farfuria cu ce nu ai putut să termini de mâncat la prânz sau cină, doar pentru a descoperi peste câteva zile că mâncarea s-a mucegăit sau că are gustul deteriorat? Un truc simplu este să pui aceste resturi de mâncare în vase etanșe și transparente – așa rămân proaspete și la vedere, fiind mai greu să uiți să le mănânci.

Coaja sau pielea este printre cele mai hrănitoare părți ale alimentelor naturale, însă multă lume preferă să le arunce. Coaja de măr, de exemplu, conține fibre, vitamine, minerale și antioxidanți. Pielea de găină este deseori evitată, uneori din cauza gustului sau a consistenței, însă dacă o poți mânca, să știi că este o decizie foarte bună – conține vitamina A, vitaminele B, proteine și grăsimi sănătoase. Iar lista de asemenea alimente poate continua.

Zațul de cafea este un excelent fertilizant și tot mai multă lume îl folosește pentru plantele din casă. Dar știai că același zaț poate fi presărat prin iarba din grădină, ceea ce previne depunerea ouălor de către țânțari? Este un mod natural excelent să ții țânțarii departe, în timp ce și previi înmulțirea lor.

Există foarte multe metode prin care putem ajuta planeta să fie mai curată, iar irosirea de mâncare este printre cele mai simple. Inclusiv în România au apărut organizații și persoane care luptă pentru această cauză, în urmă cu câțiva ani făcându-și apariția organizația clujeană Food Waste Combat, care a publicat chiar și un ghid pentru consumul și păstrarea alimentelor. Sperăm că aceste 5 idei simple prin care poți contribui te vor inspira și convinge să acorzi mai multă atenție frigiderului, mai ales acum, după Sărbători, când aproape sigur avem resturi de mâncare în frigider.

via Gazeta de Cluj

Etichetat cu:

Adaugă un comentariu
(obligatoriu)

(obligatoriu)

(obligatoriu)