De ce se modifică tarifele de colectare a deșeurilor municipale. RIDICAREA GUNOIULUI sau COLECTAREA SEPARATĂ A DEȘEURILOR?

Publicat în Alba acum 3 săptămâni

rerAsocierea RER VEST și RETIM vă informează referitor la modificările care se vor produce în structura serviciului de salubrizare, modificări care determină și schimbarea tarifelor de colectare a deșeurilor municipale.

Situația actuală – colectarea în amestec a deșeurilor

În cele mai multe localități din Zonele 1 și 2 (vezi lista localităților pe zone la sfârșitul comunicatului) deșeurile se colectează amestecat (nu sunt separate pe categorii). Mai mult, nu sunt supuse nici unei operațiuni de tratare (sortare, tratare mecano-biologică), ajungând să fie depozitate la groapa de gunoi, fără nicio posibilitate de refolosire sau reciclare a deșeurilor care s-ar fi pretat la această operațiune.

Aceasta nu este o acuză la adresa cuiva anume, ci doar o constatare obiectivă, lipsa instalațiilor de tratare la nivelul județului fiind principalul motiv.

Ca metodă de tarifare, calculul facturii de salubritate încă se mai realizează în funcție de numărul de persoane din gospodărie sau din asociația de proprietari, cu un tarif fix/persoană/lună și fără să se țină cont de structura și cantitatea totală de deșeuri colectată.

Ce se schimbă: vom realiza COLECTAREA SEPARATĂ A DEȘEURILOR

În următoarea perioadă va intra în vigoare câte un nou contract de colectare a deșeurilor (pentru Zona 1 și Zona 2), care introduce schimbări majore deopotrivă în structura serviciului de salubrizare, cât și în modalitatea de facturare:

Colectarea obligatorie pe patru fracții diferite:

Deșeuri reziduale (în amestec cu deșeuri biodegradabile)
Deșeuri reciclabile din hârtie și carton
Deșeuri reciclabile din plastic și metal
Ambalaje din sticlă
Transferul tuturor deșeurilor colectate și apoi tratarea acestora pe categorii în cadrul centrului de la Galda de Jos:

Sortarea deșeurilor reciclabile

Tratarea mecanică și apoi biologică a tuturor deșeurilor reziduale și biodegradabile (pubela neagră), urmată de depozitarea materialelor inerte rezultate.

Introducerea instrumentului economic “plătește pentru cât arunci” (introdus prin OUG 74/2018), care presupune ca fiecare utilizator să plătească după câte deșeuri aruncă.

Colectarea aceleiași cantități de deșeuri pe mai multe fracții presupune din start un număr semnificativ mai mare de mașini (cu cât se colectează separat mai multe fracții, cu atât crește numărul de mașini de colectare necesare), fiecare mașină urmând a colecta separat doar tipul de deșeu pentru care a fost desemnată.

După colectarea și transportul deșeurilor la centrul de la Galda de Jos, acestea vor intra în diverse procese de sortare, tratare și compostare, astfel încât, în final, impactul asupra mediului să fie minimizat. Doar ceea nu poate fi reciclat va fi depozitat.

Aceste schimbări ale modului de gestionare a deșeurilor – de la situația ridicării în amestec a deșeurilor la colectarea separată și tratarea întregii cantități colectate – implică costuri suplimentare însemnate: mai multe mașini de colectare, mai multe ridicări de la punctele de colectare, sortarea manuală a tuturor deșeurilor reciclabile și tratarea mecanică și biologică a celorlalte deșeuri, etc.

Este esențial ca fiecare dintre utilizatorii sistemului (cetățeni, agenți economici, instituții publice) să înțeleagă faptul că cel mai mare aport pentru o bună funcționare a acestui nou sistem îl au chiar ei: separarea la sursă (gospodărie, întreprindere, etc) este condiția principală în vederea atingerii rezultatelor dorite. Deșeurile reciclabile pot fi sortate și recuperate doar dacă sunt colectate separat.

Pentru a introduce „plătește pentru cât arunci” tarifele de colectare vor fi stabilite în lei per recipient/ lună, fiind influențate de volumul recipientelor. Noul sistem de colectare și tarifare este unul simplu de înțeles și de administrat întrucât presupune ca cetățenii să opteze pentru recipientul de deșeuri reziduale care se potrivește cel mai bine cantității de deșeuri reziduale generate, plătind abonamentul aferent. De exemplu, gospodăriile individuale având în componență până la 3 persoane ar trebui să opteze pentru cel mai mic recipient disponibil, cel de 60 de litri.

De ce se schimbă sistemul de gestionare a deșeurilor

Colectarea separată a deșeurilor este o obligație legală a noastră, a tuturor: gospodării individuale, asociații de locatari, agenți economici și instituții publice. Odata cu aderarea la Uniunea Europeană, România și-a asumat să atingă țintele de reciclare și de reducere a cantităților de deșeuri depozitate în deponeele ecologice, ținte stabilite de legislația UE.

În prezent ar fi trebuit să reciclăm 50% din deșeurile reciclabile, iar până în 2025 vom trebui să atingem același procent de reciclare, dar raportat la întreaga cantitate de deșeuri. Neatingerea acestei ținte poate duce la declanșarea de către UE a procedurii de infringement, generând amenzi foarte mari care vor fi plătite de cei care nu și-au atins țintele. De asemenea, autoritățile locale plătesc deja către Autoritarea Fondului pentru Mediu 50 de lei/tona de deșeuri depozitate, în condițiile în care nu reușesc să dovedească că 60% dintre deșeurile colectate nu au ajuns la depozitare (fiind reciclate sau valorificate energetic).

Pentru a înțelege mai bine situația actuală din județ vă prezentăm două fotografii de la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor Galda de Jos, acolo unde ar trebui să ajungă în final toate deșeurile din Alba. În stânga sunt prezentate deșeurile reciclabile sosite timp de două săptămâni din întreg județul, o cantitate infimă. În dreapta, se pot vedea deșeurile reziduale preluate în timpul unei singure zile, deșeuri reziduale amestecate cu reciclabile, sticlă, vegetale și alte tipuri care nu își au locul aici.

În concluzie, implementarea acestui sistem modern de management al deșeurilor implică și costuri, care sunt determinate de operațiunile de colectare și transport separat, de sortare, tratare, neutralizare și depozitare ecologică dar presupune și disciplină strictă din partea tuturor (începând cu cei care produc deșeurile, care trebuie să le selecteze la sursă).

În timp, pe măsură ce crește cantitatea și calitatea deșeurilor reciclabile colectate separat și apoi valorificate, tarifele de colectare a deșeurilor reciclabile vor scădea corespunzător, în baza încasărilor pe care autoritățile locale le vor face de la organizațiile răspunzătoare de implementarea răspunderii extinse a producătorilor (OIREP), în contul ambalajelor introduse pe piață de aceștia.

În acest fel, cu ajutorul tuturor celor implicați, județul Alba se poate alinia standardelor de mediu ale Uniunii Europene și poate ajunge unul din județele model din întrega țară. Asocierea RER Vest – RETIM va realiza în perioada următoare și o amplă campanie de informare-conștientizare, care să răspundă întrebărilor locuitorilor județului.

Lista localități Zona 1 : Alba Iulia, Aiud, Ocna Mureș, Teiuș, Ciugud, Berghin, Ohaba, Mihalț, Stremț, Galda de Jos, Cricău, Întregalde, Ighiu, Sântimbru, Râmeț, Rădești, Rimetea, Lopadea Nouă, Livezile, Mirăslău, Ponor, Hopârta, Fărău, Noșlac, Lunca Mureșului, Unirea.

Lista localități Zona 2: Sebeș, Cugir, Daia, Cut, Spring, Doștat, Gârbova, Câlnic, Săsciori, Pianu, Săliștea, Blandiana, Vințu de Jos, Ceru-Băcăinți, Șibot, Șugag.

via Alba24

Vezi punctele de colectare administrate de

Etichetat cu: ,

Adaugă un comentariu
(obligatoriu)

(obligatoriu)

(obligatoriu)