Deșeurile vor fi colectate pe patru fracții separate în Bistrița-Năsăud. Alte măsuri propuse de noua conducere a ADI Deșeuri

Publicat în Bistriţa-Năsăud acum 2 săptămâni

ADI deseuriContainerele semiîngropate pentru colectarea deșeurilor reciclabile din zona de case și din mediul rural vor fi desființate, iar în următorii doi ani se vor înlocui containerele terestre din tot județul cu altele subterane. Sunt doar două din cele șapte măsuri pe care le propune noul director executiv al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Deșeuri Bistrița-Năsăud, Cristian Niculae, care a făcut public planul de măsuri al ADI Deșeuri pentru îmbunătățirea gestiunii deșeurilor din județ.

”L-am gândit împreună cu cei 62 de primari din județ. În ultima lună, m-am întâlnit fizic cu 58 de primari, iar cu 4 am discutat doar telefonic pentru că au fost niște situații de carantină acolo, dar am discutat aceste măsuri cu ei pentru că, de când am venit la ADI Deșeuri, am constatat că trebuie să schimbăm ceva în sistemul de management, trebuie să-l dezvoltăm și să-l îmbunătățim”, a spus Cristian Niculae.

El a menționat că, deși avem un depozit ecologic și o infrastructură de colectare a deșeurilor, la nivel județean nu se separă corect la sursă deșeurile, ceea ce duce la o colectare selectivă a deșeurilor la un nivel foarte scăzut. De asemenea, mai sunt mari probleme cu menținerea curățeniei pe platformele de colectare a deșeurilor.

”Este îngrijorător că, anul trecut, rata de reciclare în județ a fost de 11,3%. Este clar că se impune o schimbare a managementului deșeurilor în județul nostru, iar acest efort trebuie să fie unul unitar, al autorităților administrative județene și locale, al autorităților de mediu, APM și Garda de Mediu, al Poliției Locale, Jandarmeriei și Poliției și, nu în ultimul rând, al cetățenilor județului Bistrița-Năsăud”, a spus el.

În proiectul de management cu care a concurat pentru post, el propune un set de 7 măsuri:

1. Dezvoltarea infrastructurii de colectare din poartă în poartă, concomitent cu implementarea instrumentului economic PPCAprin colectarea pe 4 fracții separatela poarta casei în toate zonele de locuințe individuale din mediul rural și urban

”Vom introduce sacul albastru pentru fracția hârtie-carton; sacul verde pentru fracția sticlă, fracția plastic-metal se va colecta în pubela galbenă, iar fracția reziduală se va colecta în pubela neagră. În viitor, când se va reuși implementarea PPCA, deșeurile reciclabile separate și predate corespunzător, se vor colecta cu tarif ZERO pentru utilizatori. Căutăm soluții cu primarii ca să cumpărăm cât mai repede acești saci, iar din vară să trecem la asta. Platformele colective au fost cancerul colectării selective”, a spus Niculae.

2. Desfințarea platformelor semiîngropate din toate zonele de case din rural și urban din județ

”Un beneficiu major al acestei măsuri va fi acela că cetățenii nu vor mai putea depozita deșeuri neconforme pe platforme, nu vor mai trebui zilnic igienizate, iar spațiile publice vor putea fi igienizate și reintroduse în circuitul public. De fapt, aceste platforme au descurajat colectarea selectivă pentru că sunt amplasate la distanțe foarte mari de locuințe, în mediul rural chiar la 1-2 km, chiar la extremitatea localităților. Și în oraș sunt amplasate la 500 de metri, cetățenii erau obligați să le pună în mașină sau să le care în mână, în saci, deci i-am pus pe oameni să facă un efort considerabil, iar practica ne-a arătat că nu am reușit să implementăm acest lucru. Ce fac unii cetățeni de bună credință strică alții care nu respectă incripționările de pe recipienți. Practic se pun deșeuri menajere peste reciclabile, iar pe banda de sortare ajung pungi cu intestine de animale. Venind la poarta casei cu colectarea tuturor fracțiilor de deșeuri, vom înlesni foarte mult efortul cetățenilor și îi vom putea verifica și corecta atunci când nu separă corect deșeurile. Nu vor mai putea da vina pe alții când îi vom verifica la poarta casei și vom avea o șansă de a corecta lucrurile acolo unde nu se fac cum trebuie. Mai mult, s-a constatat că pe aceste platforme foarte mulți agenți economici duc deșeurile – deși nu au voie – le abandonează pentru a nu plăti o taxă de salubrizare conformă cu cantitatea de deșeuri generată. Se întâmplă acest lucru des și în orașe, și în rural. Primăriile se confruntă cu o situație grea, în care factura emisă de operatorul de colectare este mai mare decât taxele de salubrizare. Agenții economici declară 1 m3 și scapă de deșeuri ducându-le pe aceste platforme. Clar că operatorul le ridică și facturează UAT. Această situație trebuie să dispară. Agenții economici trebuie să înțeleagă că, dacă separă deșeurile la sursă, le predau corect, sunt valorificatori care chiar plătesc aceste deșeuri și ei vor plăti doar rezidualul, iar acesta nu e într-o cantitate atât de mare încât facturile să fie imposibil de achitat”, a spus Cristian Niculae.

3. Campanie de informare, conștientizare și sensibilizare a publicului

”Vom demara o campanie agresivă de informare cu privire la modul în care se face separarea deșeurilor la sursă și predarea lor în recipienți separați operatorului de salubrizare. Vom vorbi de importanța reciclării, a valorificării deșeurilor și a reducerii costurilor de salubrizare prin valorificare, despre respectul pentru natură și mediul în care trăim și riscul asupra sănătății noastre prin poluarea apelor cu deșeuri și a mediului ambiant. Vom supraveghea ca operatorul să facă anual aceste campanii, le vom coordona noi. Va fi o campanie permanentă de acum încolo pentru că nu îi putem învăța într-o zi sau într-o lună pe cetățeni tot ceea ce trebuie să știe”, a spus el.

4. Înființarea Corpului de control al ADI Deșeuri Bistrița-Năsăud

”Va fi un corp format din 8 inspectori care va avea doar atribuții de îndrumare și control. Vom angaja doar 6 inspectori noi, două persoane din actuala organigramă am găsit soluții să le folosesc la acest corp de control, reorganizând un pic munca. Vor face controale la persoanele fizice și juridice pe toată raza județului cu privire la respectarea regulamentului de salubrizare, vor monitoriza și controla operatorii de salubrizare, vor încheia acte de control, vor aplica sancțiuni, vor întocmi rapoarte. Vom colabora cu instituțiile abilitate – Jandarmerie, Poliție, Poliția Locală și Garda de Mediu. Inspectorii vor merge acolo unde se ridică pubela neagră. Înainte să vină operatorul să ridice pubelele, vor deschide capacul, vor vedea ce e în pubelă, îi vor arăta cetățeanului ce trebuie să facă, unde să pună hârtia, unde plasticul, unde sticla. La prima abatere va fi avertisment, la a doua amendă. Așa va funcționa corpul de control. La început va face îndrumare, apoi va trece la măsuri ferme pentru că trebuie să spunem cinstit că de acolo nu pleacă lucrurile cum trebuie, la sursă nu sunt separate deșeurile”, a spus Cristian Niculae.

Pentru înființarea Corpului de control, în ADI Deșeuri s-a votat majorarea cotizației membrilor cu circa 50% întrucât este nevoie de 600.000 de lei anual pentru plata celor 6 noi angajați. Astfel, dacă o primărie plătea până acum 11.000 de lei cotizație anuală, de acum va plăti 17.000 de lei. Amenzile pe care le vor aplica cei din Corpul de control în baza legilor în vigoare vor fi încasate de autoritățile publice locale de pe raza căreia au fost date.

”Toți primarii au fost de acord cu înființarea Corpului de control și trimis în teren să-și facă treaba. Este Legea salubrizării și a Legii 211 privind regimului deșeurilor în baza cărora se pot da amenzi. Banii vor fi considerați venituri la bugetele locale. Ne gândim și la varianta ca o parte din bani să vină și în bugetul ADI, dar e în studiu”, a spus el.

În prezent, ADI are 12 posturi în organigramă, iar ocupate sunt 11.

5. Modernizarea platformelor de colectare din zonele de locuințe colective, prin introducerea platformelor îngropate cu sistem hidraulic.

”Le vom moderniza introducând platformele îngropate cu sistem hidraulic. Primăria Bistrița a pus o platformă pilot pe strada Petre Ispirescu, și-a exprimat dorința de a scrie separat un proiect. Nu avem nimic împotrivă. Noi vom dezvolta platformele printr-un proiect pe POIM cu implementare până în anul 2023. Suntem în curs de depunere a acestui proiect. Ne dorim implementarea acestor platforme în orașele din județ pentru un aspect mai plăcut și mai prietenos cu mediul în care trăim și pentru că astfel se împiedică accesul la deșeuri al celor ce scormonesc în containere. Se permite accesul la platforme, pe bază de card, doar celor arondați platformei. Vor avea un sistem de senzori prin care operatorul va fi anunțat că sunt pline. Am gândit în zona de blocuri câte două platforme în aceeași poziție pentru a face față cantității de deșeuri, adică să fie opt containere în același loc”, a spus Niculae.

6. Monitorizarea video a tuturor platformelor de colectare a deșeurilor din zonele urbane de locuințe colective

”Fără monitorizare video, nu vom putea corecta comportamentul ceățenilor. Multă lume nu pune deșeurile în containere, le lasă lângă, duc deșeurile voluminoase și le lasă lângă platforme, duc cartonul nemărunțit și îl lasă pe platforme. Prin monitorizare video, vom corecta comportamente pentru că atunci când știi că ești filmat 24 de ore din 24, nu ți-e așa ușor să nu respecți legea și regulamentul de salubrizare al județulu. Sistemul va înregistrara abaterile de la regulile de depozitare a deșeurilor pe aceste platforme, va permite identificarea și sancționarea celor ce nu respectă regulile și va duce la combaterea depozitării ilegale de deșeuri de către agenții economici”, a spus el.

7. Dezvoltarea unei baze de date digitale cu toți utilizatorii

”Prin această baze de date, vor fi înregistrate numărul de goliri ale pubelelor negre, galbene și ulterior ale celor albastre, verzi și maro, va ajuta foarte mult la implementarea instrumentului economic “plătești pentru cât arunci” și la calibrarea și eficientizarea colectării deșeurilor. Ea poate fi folosită foarte eficient și în campaniile de informare, conștientizare și sensibilizare a publicului”, a spus Cristian Niculae.

El a adăugat pe de altă parte că CJ scrie în prezent un proiect pentru modernizarea și extinderea capacității stației de sortare a deșeurilor și a stației de compostare din CMID Tărpiu prin care se vrea construirea unei stații de tratare mecano-biologice (TMB); modernizarea tuturor platformelor de colectare a deșeurilor din zonele de blocuri din întreg județul – acele platforme hidraulice îngropate; achiziționarea de pubele albastre (hârtie – carton), verzi (sticlă) și maro (deșeuri biodegradabile); modernizarea stațiilor de transfer a deșeurilor, a centrelor de colectare a deșeurilor, dotarea lor cu cântare, prese, pres-containere de 32 mc.

”Într-o lună, o lună și jumătate va intra în funcțiune și celula doi de la Tărpiu”, a mai anunțat directorul executiv al ADI Deșeuri.

În perioada următoare, operatorul va repara încasetările și va distribui cartele pentru accesul la platforme doar al celor care le dețin.

La conferința de presă au mai participat președintele ADI Deșeuri, Florin Moldovan, și primarul comunei Căianu Mic, Paul Știr, membru în Consiliul Director al ADI Deșeuri.

via Timp Online

Etichetat cu: , , ,

Adaugă un comentariu
(obligatoriu)

(obligatoriu)

(obligatoriu)