Petitie Greenpeace: “Stop poluarii cu plastic”

Publicat în Recomandari acum 4 ani

Semnează aici petitia Greenpeace “Stop poluarii cu plastic”

Poluarea cu plastic este una dintre cele mai grave amenințări pentru mediu, animale și oameni. Dincolo de faptul că este nociv, se descompune în perioade foarte lungi de timp – între zeci și sute de ani. În fiecare minut, echivalentul unui camion încărcat cu plastic ajunge pe fundul oceanelor, unde continuă să se descompună în particule din ce în ce mai mici, studiile estimând că în oceanele noastre se află între 5 și 50 de trilioane de particule de plastic, care sunt luate drept hrană și ingerate de animale. Aceste microparticule ajung apoi și pe mesele noastre sub formă de mâncare și apă, o persoană consumând săptămânal 5g de plastic – echivalentul unui card bancar.

Poluarea cu plastic nu e limitată la poluarea din ape și de pe plaje. Cea mai mare parte a plasticului produs este dusă la gropile de gunoi sau aruncată în natură și ajunge astfel în apa proaspătă, în sol și în atmosferă, generând efecte devastatoare asupra sănătății mediului și a oamenilor.

Analizele globale și regionale ale deșeurilor din întreaga lume au scos la iveală faptul că ambalajele din plastic de unică folosință provenite de la marii producători de bunuri de larg consum sunt cele mai frecvent identificate deșeuri de plastic (sticle de apă, băuturi carbogazoase, bere, fructe și legume ambalate inutil în plastic diverse alte recipiente din plastic) .

Drept răspuns la criza globală a poluării cu plastic, unele dintre aceste companii care aleg să își ambaleze produsele în plastic de unică folosință au admis că trebuie să facă o schimbare. Și-au luat angajamente care par ambițioase: de a produce ambalaje reciclabile, compostabile sau fabricate din material reciclat. Însă o cercetare atentă arată că acestea continuă, în mare parte, să investească în soluții false, să distragă atenția de la existențe unor sisteme mai bune și să perpetueze cultura lucrurilor dispensabile.

Vedem din ce în ce mai multe anunțuri cu privire la noile ambalaje ale produselor – “ambalaj 100% reciclabil”, “produs din plastic biodegradabil”, “ambalaj din hârtie sustenabil”. În realitate, companiile înlocuiesc plasticul convențional din ambalaje cu alte materiale, principiul de bază rămânând același, și anume că sunt folosite și apoi aruncate, în cantități uriașe, la scară globală. Doar pentru că ceva e “reciclabil” nu înseamnă că va fi reciclat. Plasticul biodegradabil și bioplasticul nu se descompun așa cum le sugerează numele. Plasticul emite chimicalele pe care le conține deja, dar acumulează și alte substanțe toxice prezente în mediul înconjurător pe măsură ce ajunge spre vârful lanțului trofic. Idem, nici trecerea la ambalaje din hârtie nu este o soluție viabilă, ea având un impact devastator asupra sănătății pădurilor.

Adevărul este că foarte multe companii generează în continuare cantități masive de deșeuri pe care planeta noastră nu le poate digera. Eforturile noastre rămân inutile atâta vreme cât producătorii continuă să pună în circulație produse ambalate în plastic de unică folosință, De asemenea, autoritățile trebuie să își asume politici publice care să faciliteze colectarea selectivă, reutilizarea și ecologizarea zonelor în care gunoiul e aruncat ilegal. Nu în ultimul rând, este și responsabilitatea noastră. Putem să alegem să adoptăm un comportament responsabil: să înlocuim pungile din plastic de unică folosință cu sacoșe din pânză, săculeți textili, ambalaje din sticlă; să evităm produsele ambalate inutil în plastic, să susținem branduri care promovează politici de producție și comercializare prietenoase cu mediul, să avem o atitudine cumpătată față de resursele comune.

Totuși, criza poluării cu plastic trebuie rezolvată la sursă. Marile companii trebuie să promoveze un viitor verde, curat, care să aibă în centru sănătatea oamenilor și a mediului. Înainte de orice, acești mari producători trebuie să oprească producția de plastic. Pe măsură ce poluarea cu plastic avansează, este esențial ca marii producători să prioritizeze investiții în materiale sustenabile, reutilizabile, prietenoase cu mediul.

Etichetat cu: ,

Adaugă un comentariu
(obligatoriu)

(obligatoriu)

(obligatoriu)