Stăzile viitorului sunt făcute din anvelope uzate reciclate


În Toscan, Italia, au fost testate primele secțiuni ale “drumului reciclat”, ca urmare a proiectului european Nereide. Obiectivele proiectului includ o reducere cu 20% a zgomotului vehiculelor atunci cand circulă pe drum.

Reducerea poluarii fonice, îmbunătățirea siguranței rutiere și durabilitate. Acestea sunt obiectivele proiectului Nereide, o inițiativă condusă de Departamentul de Inginerie Civilă și Industrială al Universității din Pisa și dedicată proiectării drumurilor viitorului. Cofinanțat de programul european LIFE, Nereide are la baza reciclarea anvelopelor uzate. Ideea din spatele proiectului este de a folosi anvelope uzate reciclateși deșeuri de asfalt în producția de noi amestecuri pentru drumuri.

Cauciucul recuperat de la anvelopele uzate oferă drumului caracteristici noi de rezistență, elasticitate și de izolare fonică, care îl fac un substitut excelent pentru materia prima a asfaltului. Pentru a-și demonstra potențialul, partenerii inițiativei – inclusiv ARPAT, Centrul Belgian de Cercetare Rutieră (BRCC), Institutul de Acustică și Senzori Orso Maria Corbino de la CNR și Ecopneus – au construit două secțiuni “eco-road” în Toscana și Belgia.

În Massarosa, în provincia Lucca, o porțiune de 2,4 km a fost asfaltată folosind o tehnologie de producție în care se folosesc temperaturi sub cele standard. În acest fel, este posibil să se reducă nu numai consumul de energie, ci și emisiile asociate amplasării asfaltului.

Eficacitatea noilor suprafețe va fi evaluată prin măsurarea caracteristicilor suprafeței, a proprietăților acustice și a studiului populației expuse. În acest context, ARPAT și CNR au dezvoltat noi protocoale acustice pentru a măsura cu precizie extremă reducerea efectivă a zgomotului, chiar și în contexte urbane și complexe, combinându-le cu instrumente și modele psihoacustice pentru a evalua impactul lor real asupra cetățenilor. Ceea ce se preconizează a fi realizat este o reducere cu 5 dB a poluării fonice în comparație cu drumurile convenționale și o reducere de cel puțin 2 dB în comparație cu alte pavaje de asfalt poroase convenționale, împreună cu o creștere cu 20% a aderenței.

Începând din această toamnă, Nereide va merge cu un pas mai departe prin testarea pardoselilor cu o cantitate mare de cauciuc reciclat pentru prima dată (aproximativ 20% față de 2-3% astăzi). Se preconizează că va duce la o reducere a zgomotului de 12 dB, care este în mod normal posibilă numai cu bariere acustice.

Află unde sunt centrele de colectare a anvelopelor uzate din orașul tău.

Lilea Nicoleta

Adaugă un comentariu
(obligatoriu)

(obligatoriu)

(obligatoriu)